Biler

Er sommerdekkene p?? Piggfrie vinterdekk ?ker ulykkesrisiko p? sommerf?re

En rundtur p? parkeringsplasser og P-hus i ?stlandsomr?det, avsl?rte mange biler med piggfrie vinterdekk. Selv om det ikke finnes forbudsperioder for slike dekk, advarer Allan Ostrovskis, teknisk sjef i Nokian Tyres, sterkt mot ? kj?re p? slike friksjonsdekk ogs? om sommeren:
– Dekkene har b?de m?nster og gummiblanding spesielt tilpasset vinter og kulde, og kan i sommersesongen ?ke ulykkesrisikoen betydelig, understreker han.

Til tross for stadige advarsler fra dekkprodusenter og myndigheter, er det fortsatt mange som velger ? beholde de piggfrie vinterdekkene p? gjennom hele sommerhalv?ret. Ikke minst skjer dette n?r dekkene begynner ? bli s? mye slitt at det n?rmer seg utskiftning, noe som gj?r situasjonen enda verre.
– Piggfrie vinterdekk p? sommerf?re er og blir en sikkerhetsrisiko, fastsl?r Ostrovskis.
– Disse dekkene har en mye mykere gummiblanding enn sommerdekk, og m?nsteret er spesielt utviklet for vinterf?re. P? sommerf?re f?r derfor disse dekkene langt d?rligere kj?reegenskaper enn sommerdekk.
Ikke minst er v?tgrepet vesentlig d?rligere, noe som burde f? alarmklokker til ? ringe hos de fleste med tanke p? de kraftige regnskyllene vi mange ganger f?r om sommeren i Norden. Med mye vann p? veien ?ker ogs? faren for vannplaning kraftig, og det er p? det rene at et piggfritt vinterdekk f?r vannplaning lenge f?r et sommerdekk risikerer det samme, understreker Ostrovskis, som ogs? legger til at piggfrie vinterdekk kan ha opptil 60 prosent lengre bremsestrekning enn sommerdekk.
– Gamle piggfrie vinterdekk er i tillegg ustabile p? sommervei, og reagerer ikke like raskt ved en plutselig unnaman?ver som sommerdekk, advarer han.

Lovens minimum er for lite
Loven krever en m?nsterdybde p? sommerdekk p? minimum 1,6 millimeter, men dette er i praksis farlig lite. Er dekkene s? mye slitt, gir de ikke sikre kj?reegenskaper n?r regnet setter inn.
– Allerede n?r m?nsterdybden er mindre enn fire millimeter gir dekkene d?rligere v?tgrep og redusert beskyttelse mot vannplaning. Ogs? bremselengden ?ker betydelig, og det er vanskeligere ? styre bilen i grenseomr?dene f?r hjulene mister grepet. Lovens krav om 1,6 millimeter er en sikkerhetsrisiko, og jeg anbefaler alle ? kj?pe nye sommerdekk n?r m?nsterdybden kommer under fire millimeter, sier Ostrovskis.
Nokian Tyres tester jevnlig dekk under ulike forhold. V?tgrepstester viser at med fem millimeter vann p? veien vannplaner en bil med 1,6 millimeter m?nsterdybde allerede ved 76 km/t, mens bilen med nye dekk f?rst begynte ? vannplane ved 96 km/t.

Sommerdekk for nordiske forhold
Ved valg av nye sommerdekk gjelder det samme som ved valg av vinterdekk: Det beste er ? velge dekk som er utviklet for nordiske forhold.
– Slike dekk gir sikre kj?reegenskaper under varierende forhold. Under sn?smeltingen om v?ren kan det forekomme sn?s?rpe p? veien, og da gjelder det at dekkene har godt grep i s?rpe og p? v?tt underlag. I begynnelsen av sommerhalv?ret kan temperaturen ligge n?r null grader, mens det midt p? sommeren kan bli meget varmt. Temperaturvariasjonene stiller store krav til dekkene, og derfor er det tryggest ? velge sommerdekk som er utviklet for ? mestre de skiftende forholdene i Norden, anbefaler Allan Ostrovskis.
I bilens instruksjonsbok er det angitt hvilken dekkdimensjon bilen skal ha. Dekkverkstedene kan gi gode r?d, og det er ofte en god idé ? la et dekkverksted ta h?nd om hjulskift v?r og h?st.
Sommerdekkfamilien Nokian Hakka er et godt eksempel p? dekk for nordiske forhold. B?de det nye dekket Nokian Hakka Blue og Nokian Hakka Green har oppn?dd topplasseringer i motorbladenes dekktester, b?de i Norge og i andre land. Spesielt f?r dekkene ros for sine gode v?tgrepsegenskaper. Begge Hakka-dekkene ruller lett, og kan spare opptil 0,5 liter drivstoff pr. 100 kilometer sammenlignet med vanlige sommerdekk.

Trygt dekkj?p
Ved ? registrere seg som medlem i Hakka Club ved kj?p av nye Nokian Hakka sommerdekk f?r man dessuten Hakka-garanti og Hakka veihjelp med p? kj?pet.
Nokian Tyres gir alle Nokian Hakka sommerdekk en utvidet Hakka-garanti. Dersom et riktig montert dekk som brukes normalt blir ?delagt ved et uhell, f?r forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garantien gjelder til m?nsterdybden er fire millimeter, eller til dekket er ett ?r gammelt. Dessuten leveres dekkene med et Hakka forn?yd-l?fte, som inneb?rer at kunden kan returnere eller bytte dekkene mot nye, dersom han eller hun ikke er forn?yd med sine nye Nokian Hakka dekk.
For ? ?ke sikkerheten enda litt, dekkes Nokian Hakka sommerdekk av Hakka veihjelp. Dette sikrer kunden hjelp langs veien dersom et dekk blir skadet. En telefon til et servicenummer er det eneste som kreves f?r servicebilen er underveis til stedet. Dersom skaden ikke kan repareres p? stedet, taues bilen til n?rmeste Nokian Tyres-forhandler. Hakka veihjelp er tilgjengelig d?gnet rundt i Norge, Sverige og Finland. Dekkforhandlere kan gi mer informasjon om Hakka veihjelp.

Riktig lufttrykk sparer penger
I tillegg til god m?nsterdybde er ogs? riktig lufttrykk viktig for sikkerheten. Dekk med riktig lufttrykk ruller lettere, noe som reduserer b?de drivstofforbruk og CO2-utslipp. Lufttrykket b?r kontrolleres hver tredje uke. Da holder dekkene lenger og slites jevnt.
Det er ogs? en god idé ? bytte forhjul med bakhjul og omvendt etter ca. 8.000 kilometer. De beste dekkene skal alltid monteres bak, uansett om bilen har drift p? forhjul, bakhjul eller alle fire hjul.

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Nokians sommerdekkutvalg:
http://www.nokiantyres.no/produktgruppe?group=1.02

Video – Nokian Hakka Blue in action:http://youtu.be/aX4PH5YD-0U
Video – Nokian Tyres sommerdekkampanje 2012 ?Nyt vannet?:
www.youtube.com/watch?v=BXi7_sw3eqE

Mer informasjon:
www.nokiantyres.no
Allan Ostrovskis, teknisk sjef, Nokian Tyres, tel. +46 070 244 8820, [email protected]
Nokian Tyres
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 910 avdelinger i 23 land. Nokian Tyres omsetning i 2011 ble 1.456 millioner euro, og antall ansatte er n?rmere 4.000. Nokian Tyres-aksjen noteres p? NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon p? www.nokiantyres.com
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Korea   #Paris Motorshow