N? kommer frontruteskadene

Bilglass skades for 3,3 millioner kroner hver dag. Det blir stadig mer komplisert ? bytte.
De 215 000 tilfellene av glasskader i fjor kostet 1,2 milliarder kroner, if?lge Finansn?ringens fellesorganisasjon. Glasskader st?r for ti prosent av bilskadeerstatningene.
? Sesongen begynner for fullt n? i mars. Rundt 40 prosent av steinsprutskadene skjer p? v?ren. Sn?en smelter og sm?steiner og annet rask ligger l?st i veibanen, sier administrerende direkt?r Morten Bj?rlo i Hurtigruta Carglass.
En medvirkende ?rsak er ogs? at dagene blir lysere og rosetten i frontruta mer synlig, mener han.
? Piggfrie dekk har mykere gummi enn piggdekk, og stein fester seg lett. De l?sner n?r farten n?rmer seg 100 kilometer i timen. Oslo-Gardermoen er en verstingstrekning for steinsprut, sier han.
Teknologi i glasset
Forsikringsselskapene ser heller at du reparerer en skade umiddelbart enn at hele frontruta m? byttes senere. En reparasjon er gratis, mens et bytte koster de fleste bileiere en egenandel p? rundt 2000 kroner.
Hurtigruta Carglass ansl?r at en reparasjon koster en tidel av et glassbytte. Men det er flere ?rsaker til at selskapene foretrekker reparasjon fremfor bytte.
? Frontrutene blir stadig mer avanserte. De har antenner, varmetr?der, head-up display p? glasset og kameraer som leser av farten p? skilt og kantlinjer i veien. G?r noe galt n?r den nye ruta settes i, kan resultatet bli at det m? kalibreres p? nytt, sier Bent Roger Lyngmo i If Skadeforsikring.
En frontrute er ogs? blitt en st?rre del av bilen, noe som har gjort byttejobben mer krevende.
? Frontrutene er en del av bilens b?rende konstruksjon. Glasset er ogs? tynnere enn for 12-15 ?r siden. Derfor er det bedre ? reparere en skade i tide enn at den f?r utviklet seg til ? bli en sprekk, sier Lyngmo.
Du taper ikke bonus ved reparasjon av glasskade.
M? byttes
En rosett i ruta blir f?rst rengjort og behandlet med et apparat som suger ut all luft. Et stoff som heter resin fylles p? og herdes med UV-lys, og omr?det slipes ned til samme h?yde som omr?det rundt.
? Det eneste du ser etterp? er en liten, matt prikk. Ruta blir som ny og det f?lger evighetsgaranti p? reparasjonen, sier Bj?rlo i Hurtgruta Carglass.
Skadens diameter kan v?re opptil 6 cm og fortsatt mulig ? reparere. I synsfeltet rett foran bilf?rer er imidlertid kravet strengere. Her m? ikke skaden overstige én centimeter. Da anbefaler Bj?rlo bytte.
Sprekker repareres ikke. Da settes det inn en ny rute.
? I ni av ti tilfeller blir steinsprutskaden til en sprekk hvis man venter lenge nok, sier Bj?rlo.
En del kj?rer rundt med sprekk i glasset ogs?. Ved sammenst?t risikerer man da at air-bagen sl?r ut frontruta i stedet for ? beskytte.
Siden 2008 har antall glasskader ?kt med 6,9 prosent, mens erstatningene har ?kt med 30 prosent.

Authors
Top