Elegant ny Ford B-MAX ?pner d?rene til praktiske l?sninger for bykj?ring p? bilutstillingen i Gen?ve.

Bilder og annet pressestoff fra bilutstillingen i Gen?ve vil fortl?pende bli lagt ut her; http://geneva2012.fordmedia.eu
**************************************
Nye Ford B-MAX, som vises p? ?rets internasjonale bilutstilling i Gen?ve, byr p? en kombinasjon av unik design, enest?ende drivstoff?konomi og den mest avanserte sm?bilteknologien tilgjengelig i Europa.
B-MAXs d?rsystem med enkel adkomst gir uhindret tilgang til kupéen med hengslet ford?r og skyved?r bak, som til sammen ogs? rommer en integrert sentral karosseribjelke.
Den nye modellen gir ogs? klasseledende drivstoff?konomi og det laveste CO2-utslippet b?de for bensin- og dieseldrevne motorer.
Innovative nye B-MAX er den f?rste europeiske bilen med SYNC, Fords stemmestyrte multimediasystem, som ogs? inkluderer N?dassistanse, som vil hjelpe dem som er i bilen til ? foreta et anrop til en alarmsentral dersom det har skjedd en ulykke.
Det er ogs? den f?rste bilen i klassen som gir den ekstra tryggheten som f?lger med Active City Stop, utformet for ? hindre sammenst?t med forankj?rende biler i sakteg?ende trafikk.
Ford B-MAX utfordrer virkelig sm?biltenkningen, og representerer et spydspisskonsept som ingen annen bilprodusent har fors?kt, sier Stephen Odell, styreformann og adm. direkt?r i Ford of Europe. – Den unike konstruksjonen ?pner – bokstavelig talt – d?rene til spennende nye idéer om hva som er mulig ? oppn? med et kompakt kj?ret?y.
– Men det er snakk om mer enn bare en smart og fleksibel sm?bil, legger han til. – Den nyeste Ford-teknologien betyr at B-MAX er morsommere ? kj?re, gir forbedret sikkerhet og oppn?r klasseledende drivstoff?konomi. Den gj?r ting som andre biler simpelthen ikke kan. Vi tror Ford B-MAX vil ha en vesentlig innvirkning p? markedet for kompakte biler.
Ny visjon for kompakte biler
Basert p? Fords globale B-bilplattform ? som den deler med den meget suksessrike Ford Fiesta ? presenterer B-MAX Fords visjon for en premium kompakt flerbruksbil, der fremragende plass og fleksibilitet kombineres med et elegant eksteri?r.
– B-MAX er fullpakket av innovativ tenkning, fra det unike d?rkonseptet til den avanserte 1.0-liters EcoBoost-motoren og SYNC-stemmestyringen, sier Joerg Beyer, Fords direkt?r for globale sm?biler. – Kunder p? jakt etter et kompakt og fleksibelt kj?ret?y har n? et spennende alternativ.
B-MAX er like over 4 meter lang, bare 13 cm lenger enn 5-d?rs Fiesta og hele 30 cm kortere enn nye C-MAX; noe som gj?r den perfekt plassert i det hurtigvoksende markedet for biler redusert i st?rrelse, tilpasset stadig tettere bytrafikk uten at det skjer p? bekostning av interi?rplass eller passasjerkomfort.
Unikt Ford d?rsystem for enkel adkomst
Det unike Ford d?rsystemet for enkel adkomst representerer bedre bekvemmelighet, tilgang og fleksibilitet. Det har en hengslet ford?r og en skyved?r bak som kombineres inn i en ny karosseriutforming. Her er den tradisjonelle midtstolpen integrert inn i for- og bakd?ren framfor ? danne en del av selve karosseriet.
N?r b?de for- og bakd?ren er ?pen oppst?r det en fremragende adkomst, med en uhindret d?r?pning p? over 1,5 meter. Dette er ca. dobbelt s? stor bredde som tilbys av konkurrenter med andre d?rkonsepter, og gj?r det betydelig enklere ? g? inn i og ut av baksetene, feste barn i barneseter eller sette inn og ta ut handleposer.
B-MAX’s skyved?rer gir ogs? ytterligere fordeler i sterkt trafikkerte gater og p? trange parkeringsplasser, der tilgang gjennom hengslede d?rer kan v?re vanskelig. For- og bakd?rene kan ?pnes fullt ut hver for seg, slik at den fremre og bakre delen av bilen kan n?s etter behov.
Fremragende interi?rfleksibilitet
B-MAX kombinerer Fords d?rsystem for enkel adkomst med et fleksibelt og lettanvendelig setesystem. De 60/40-delte baksetene kan felles flatt med ent enkel “enh?nds”-mekanisme. Det fremre passasjersetet kan ogs? felles ned slik at det oppst?r et langt og flatt bagasjeromsgulv gjennom hele bilen, der det er plass til gjenstander p? 235 cm lengde.
Den gener?se tilgangen gj?r det spesielt bekvemt ? laste inn omfangsrike gjenstander gjennom sided?rene, som flatpakkede m?bler eller til og med en sykkel. Et justerbart gulv i bagasjerommet skaper et flatt gulv n?r baksetene er lagt ned, med et ekstra rom under til skjult oppbevaring av verdigjenstander.
Sj?f?ren trekker fordeler av et h?yere plassert f?rersete i B-MAX, som er 12 cm h?yere enn Fiesta.
Konstruert for fremragende sikkerhet
Fords konstrukt?rer utviklet innovative l?sninger for ? sikre at B-MAX gir samme fremragende kollisjonsbeskyttelse som kj?ret?y med en mer konvensjonell struktur.
– ? gi kundene alle fordelene med det nye d?rsystemet, samtidig som de som sitter i bilen blir optimalt beskyttet, var et sentralt fokuspunkt, forklarer sjefsingeni?r Klaus-Peter Tamm hos Ford of Europe. – Med intelligente konstruksjonsl?sninger ? som er gjenstand for en rekke patents?knader ? har utviklingsteamet tatt et utrolig spennende kj?ret?y fra konsept til produksjonsklar bil.
Strukturen p? b?de for- og bakd?ren er forsterket for ? levere n?dvendig beskyttelse ved sammenst?t fra siden, med ultra h?ystyrke Boronst?l i viktige omr?der slik at d?rrammene arbeider sammen for ? absorbere energi som en virtuell stolpe.
Spesielle sikkerhetsl?ser og forsterkede l?smekanismer bidrar til at d?rene forblir festet til tak- og gulvstrukturen ved et sammenst?t slik at de virker sammen for ? beskytte dem som sitter i bilen. Disse og andre strukturelle forbedringer i karosseriet og nyeste beskyttelsessystemer skaper et karosseri som gir en meget h?y grad av kollisjonsbeskyttelse.
H?ystyrke og ultrah?ystyrke st?l st?r for 58% av karosseriet og d?rstrukturen, og s?rger for at det er sterkt og stivt samtidig som det er meget vekteffektivt.
Kompakt, sportslig og elegant
Ford har videref?rt formspr?ket kinetic design for ? skape en kompakt, sportslig og elegant bil som legger sin egen distinkte karakter til Fords flerbruksbiler.
– Vi ?nsket ? skape et kj?ret?y som fanget ?nden du finner i S-MAX, men i et mindre format, sier Martin Smith, Ford of Europes direkt?r for design. – Vi ?nsket ? vise at en liten bil kan v?re rommelig og praktisk p? innsiden, samtidig som den har den slanke, dynamiske linjef?ringen som har gjort S-MAX s? popul?r.
Bilens i?ynefallende front har en dristig, ny tolkning av Fords signatur, den trapesformede grillen. Andre tydelige kinetic design elementer inkluderer den sterke frontlyktgrafikken, de muskul?se skulderlinjene, kraftige hjulbuer og den karakteristiske vinduslinjen med den sm?frekke oppadg?ende avslutningen.
Den dristige tredimensjonale overflaten p? karosserisidene bidrar til ? unng? den h?ye og blokk-lignende utseende som er vanlig i denne klassen, og inkluderer en unik, ny behandling av d?rkanalene, med en stilig “sikk-sakk”-form ved bakd?rene.
B-MAX holder ogs? fast ved Fords kj?reglede-DNA, med klasseledende kj?redynamikk som inkluderer dynamisk kurvekontroll for overlegent veigrep og kvikk smidighet.
Rommelig premium interi?r
Dristig grafikk og skulpturerte overflater utvikler temaet som gjenfinnes i Fords nyeste sm? og mellomstore biler. Distinkte elementer inkluderer den slanke, vingelignende seksjonen av det ?vre instrumentpanelet som n?r ut til d?rplatene, og den prominente midtkonsollen, som g?r nedover og mellom forsetene.
H?ykvalitets, tidsriktige materialer forsterker h?ndverkpreget og fremhever detaljarbeidet og det faktum at sm? og praktiske biler ogs? kan v?re komfortable og velutstyrte. P? bestilling kan bilen leveres med et panorama glasstak som forsterker opplevelsen av plass.
Klassens beste drivstoff?konomi b?de for bensin og diesel
B-MAX har med seg nye standarder av drivstoffeffektivitet til den kompakte flerbruksklassen med Fords nyeste bensin- og dieseldrivlinjer med lavt CO2-utslipp og med ECOnetic Technologies.
Bensinmotorene anf?res av de 3-sylindrede 1.0-liters Ford EcoBoost bensinmotorene, tilgjengelig med 100 HK og 120 HK. Med Ford Auto-Start-Stop-system som standard oppn?r 120 HK EcoBoost klasseledende CO2 -utslipp p? 114 g/km og et drivstofforbruk p? 0,49 l/mil. Andre bensinmotorer er 105 HK 1,6-liters Duratec som er kombinert med Fords h?yeffektive PowerShift 6-trinns automatgirkasse med avansert dobbelt clutch-teknologi.
B-MAX er ogs? tilgjengelig med Duratorq TDCi dieselmotor, med drivstoffeffektivitet som er best i sin klasse. 1,6-litersmotoren p? 95 HK har et CO2-utslipp p? 104 g/km og et drivstofforbruk p? 0.4,l/mil.
ECOnetic Technologies som er standard p? alle B-MAX-modellene inkluderer elektrisk servostyring, som krever mindre energi enn hydraulisk servostyring, girskiftindikator som viser det mest effektive tidspunktet for giring, og Ford Eco Mode sj?f?rinformasjonssystem som hjelper sj?f?ren til ? ta i bruk en mer ?konomisk kj?restil. Smart regenerativ lading, som lader batteriene p? det ?konomisk gunstigste tidspunktet i l?pet av turen, leveres b?de til 1,0-liters EcoBoost og 1,6-liters Duratorq-motorene.
Ford SYNC-teknologi med N?dhjelpsassistanse
B-MAX vil v?re den teknologisk mest avanserte sm?bilen i Europa n?r den kommer i salg mot slutten av 2012.
SYNC er et avansert stemmestyrt kontrollsystem for utstyrsintegrering og kommunikasjon. Den gj?r det mulig for brukerne ? koble til mobiltelefoner og musikkspillere via Bluetooth eller USB, foreta handsfree bruk av mobiltelefonen og kontrollere musikkanlegget og andre funksjoner med stemmen. Den kan automatisk overf?re kontaktinformasjon fra et tilkoblet Bluetooth-utstyr til kj?ret?yet og muliggj?re anrop til kontakter med stemmekommandoer .
Systemet er allerede en enorm suksess i USA., og det forventes at det vil finnes p? 3,5 millioner nye kj?ret?y i Europa innen 2015. SYNC gj?r det ogs? mulig ? gi B-MAX den innovative nye N?dhjelpsassistanse-funksjonen. Med denne vil de som er i bilen f? hjelp til automatisk ? ringe en alarmsentral ved en trafikkulykke.
N?dassistanse er det mest avanserte systemet av sin type, og kan kommunisere med alarmsentraler i over 30 land og stilles gratis til kundenes disposisjon i hele bilens levetid. Gjennom kj?ret?yets GPS er systemet i stand til automatisk ? angi bilens posisjon til alarmsentralen p? korrekt spr?k i hele Europa ved en ulykke. Dette gir B-MAX-kunden b?de sjelefred og potensielt livreddende teknologi.
Rett st?rrelse for moderne bilisme
B-MAX har premium teknologier som ettersp?rres av bilkj?pere som er p? jakt etter en ny bil med “rett st?rrelse”. Ca. 40 % av B-MAX-kj?pere forventes ? velge en B-MAX etter ? ha eid en st?rre bil.
Komfortutstyr som tilfredsstiller disse kundene inkluderer et eksklusivt 8-h?yttalers Sony lydsystem, n?kkelfri adkomst, Ford Power-startknapp, ryggekamera og skinninnredning med skinn i premiumklassen.
I B-MAX er det lagt spesiell vekt p? ? oppn? den kvikke smidigheten og man?vreringsevnen som vil vise seg spesielt verdifull i tett og krevende bytrafikk.
Det er ogs? den f?rste bilen i klassen som gir den ekstra tryggheten som f?lger med Active City Stop, utformet for ? hindre sammenst?t med forankj?rende eller stillest?ende biler i sakteg?ende trafikk.
– Vi tror at nye Ford B-MAX er rett bil til rett tid, sier Stephen Odell. – Dens kombinasjon av eleganse, fleksibilitet og premium teknologier bringer noe nytt inn i sm?bilmarkedet, og vil tiltrekke seg mange nye kunder til Ford-ovalen.
# # #
Beskjed til redaksjonen
1. Ford B-MAX drivstoff?konomi mot utvalgte konkurrenter:
BENSINMODELLER (>100 HK):
MODELL
CO2 (g/km) DRIVSTOFFORBRUK (l/mil) Ford B-MAX 1,0 EcoBoost S/S (120 HK)
114 0,49
Opel Meriva 1,4 ecoFLEX S/S (120 HK)
134 0,57
Citroën C3 Picasso 1.6 VTi 120 (120 HK)
149 0,64
Renault Grand Modus 1,2 TCe 100 (103 HK)
139 0,60
DIESELMODELLER (>85 HK):
MODELL
CO2 (g/km) DRIVSTOFFORBRUK (l/100km)
Ford B-MAX 1,6 TDCi (95 HK)
104 0,40
Opel Meriva 1,3 CDTi ecoFLEX S/S (95 HK)
109 0,41
Citroën C3 Picasso 1.6 HDi 90 (92 HK)
119 0,46
Renault Grand Modus 1,5 dCi 90 eco2 (88 HK)
107 0,41
2. Ford B-MAX d?rtilgang sammenlignet med utvalgte konkurrenter:
MODELL
D?RTILGANG (HORISONTALT) BREDDE
Ford B-MAX For- og bakd?rer 1550 mm
Opel Meriva Bakd?rer 685 mm
Citroën C3 Picasso Bakd?rer 770 mm
Renault Grand Modus Bakd?rer 780 mm
Kilde: Ford Motor Company

Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top