Biler

Goodyear lanserer High Load-lastebildekk med Interlaced Strip-teknologi og 10-tonns trailerdekk

13-01-2012 06:30 CET Goodyear Dunlop Norge Goodyear lanserer High Load-serien med dekk for ? takle situasjonen med stadig ?kende vekt p? lastebilenes forakslinger, spesielt p? grunn av innf?ringen av Euro VI-utslippsniv?ene som trer i kraft i 2013, og for ? tilby fordeler for trailerne. Den nye, europeiske milj?klassifiseringen ligner p? de strenge utslippsstandardene og kravene til ekstra utstyr som ble innf?rt i USA i 2010.

Goodyear lanserer High Load-serien med dekk for ? takle situasjonen med stadig ?kende vekt p? lastebilenes forakslinger, spesielt p? grunn av innf?ringen av Euro VI-utslippsniv?ene som trer i kraft i 2013, og for ? tilby fordeler for trailerne. Den nye, europeiske milj?klassifiseringen ligner p? de strenge utslippsstandardene og kravene til ekstra utstyr som ble innf?rt i USA i 2010. Goodyear har utviklet High Load-drivakseldekk for ? kompensere for denne ekstra belastningen p? forakslingen. I tillegg til de nye drivakseldekkene inkluderer High Load-serien et trailerdekk som kan ?ke kapasiteten p? en aksling p? opptil 1 000 kilo, slik at den t?ler 10-tonns akselvekt. Nye funksjoner som gir dekkene ekstra kapasitet, inkluderer en Goodyear-oppfinnelse kalt Interlaced Strip-teknologi, og en ny hulromsform.
Den nye High Load -serien best?r av ti dekk, inkludert fire Goodyear Marathon LHS II +-styredekk for langtransport, og i tillegg fem Goodyear Regional RHS II-styredekk og et Goodyear Regional RHT II-trailerdekk for regionaltransport.

10-TONNS TRAILERDEKK
Det nye RHT II 385/65R22.5-trailerdekket ble vist som prototype p? 2010 IAA Commercial Vehicle Show i Hannover. Dette dekket t?ler 10-tonns akslingsvekt, og har store fordeler for brukerne ved at det kan kombineres med et nytt vektreduksjonskonsept for trailere. Ved hjelp av disse dekkene kan en trailer med dreibare dobbelakslinger og en kapasitet p? 20 tonn brukes i stedet for en tradisjonell 24-tonns trippelaksling. Dette skyldes at de innovative 385/65R22.5-dekkene har en belastningsindeks p? 164 = 5 tonn, i stedet for den vanlige indeksen p? 160 = 4,5 tonn. En 4×2-traktor eller semitrailer med en 20-tonns dobbelaksling gir en maksimal bruttovekt p? 38 tonn, sammenlignet med en maksimal bruttovekt p? 40 tonn for en 4×2-traktor og en semitrailer med trippelaksling. Dobbelakslingen er imidlertid 1 tonn lettere enn trippelakslingen. Dette betyr at en trailer med en slik dobbelaksling kan frakte ekstra tung last med betydelig lavere kj?ps- og driftskostnader enn det fleste, tradisjonelle trailere med tre akslinger.

INTERLACED STRIP-TEKNOLOGI
Interlaced Strip-teknologi, som er patentert av Goodyear, er en innovativ belteforsterkning i dekkets kroneomr?de. Belteforsterkningen best?r av et st?llag i kroneomr?det, som gj?r at dekket kan t?le opptil 7 % st?rre belastning. I l?pet av konstruksjonen av dekket brukes beltet spiralt og krysser seg selv i hver spiral, noe som f?rer til en forbedret dekkbelastningskapasitet. I tillegg til fordelen med st?rre belastning, vil det v?re mindre deformering i stammen n?r den avledes, og et jevnt lufttrykk i dekkene i avtrykket opprettholdes i hele dekkets levetid, noe som gir en bedre slitasjeprofil. Dette betyr ?kt kj?relengdepotensial.

MAX-TEKNOLOGI
Ikke alle High Load-dekk har Interlaced Strip-teknologi, men alle dekkene har nye hulromsformer slik at de er optimalisert for den ekstra belastningskapasiteten.
Goodyear Marathon LHS II +-dekk har FuelMax-teknologi. Det viktigste med denne teknologien, som gir dekkene en drivstoffbesparende og lav rullemotstand, er de innovative materialblandingene med h?yt silikainnhold og en ny teknologi kalt Silefex, som brukes i Goodyears nyeste dekk i LHS II +. Silefex er et innovativt og drivstoffeffektivt slitebanemateriale som inneholder en spesifikk blanding av silikafyllere og f?rsteklasses naturgummi. Slitem?nstrene p? disse dekkene gir ikke bare lav rullemotstand, jevn slitasjeprofil, god h?ndtering og stabilitet, men ogs? utmerket ytelse p? v?tt underlag.
Goodyear Regional RHS II og RHT II er styre- og trailerdekk for lastebiler som brukes i regionaltransport. Disse dekkene har KMax-teknologi, som har blitt utviklet til ? maksimere dekkets kj?relengde, utvide bruksomr?det og forbedre drivstofforbruket for ? redusere kostnaden per kilometer.
Se vedlagt word-dokument för de nye High Load-dekkenes tilgjengelighet per dimensjon.
To andre dimensjoner kan ?ke belastningskapasiteten for forakslingen: 355/50R22.5 Marathon LHS II + og 375/50R22.5 Marathon LHS II. 355/50R22.5 Marathon LHS II + har en diameter som kan sammenlignes med et 295/60R22.5-dekk, og en belastningskapasitet p? 7 500 kg per aksling, sammenlignet med 6 700 kg med samme lufttrykk. Lufttrykket for High Load-dekket er 7,8 bar sammenlignet med 9,0 bar med samme belastning og tradisjonelt dekk.
375/50R22.5 Marathon LHS II har en diameter som kan sammenlignes med et 315/60R22.5-dekk og har en belastningskapasitet p? 8 000 kg per aksling, sammenlignet med 7 100 kg med samme lufttrykk. Lufttrykket i det nye dekket er 7,75 bar sammenlignet med 9,0 bar med samme belastning og tradisjonelt dekk.
Det ekstra volumet p? slitebanegummien i disse dekkene, kombinert med lavere trykk mot underlaget samt slitebanegummiering, gir mer enn proporsjonal tilleggskj?relengde. Lavere drivstofforbruk er en annen potensiell fordel p? grunn av mellom 5 og 6 % lavere rullemotstand[1]. Sj?f?ren f?r ogs? bedre komfort og potensielt mindre skade p? lasten, takket v?re en reduksjon i lufttrykket p? 15 % med like belastninger. I tillegg er trykket mot underlaget lavere, noe som gir en milj?fordel i form av mindre veislitasje1.
Alle dekkene kan m?nsterskj?res og regummieres.
[1] Data beregnet av Goodyear Innovation Center Luxembourg 2011.
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic best?r av omtrent 140 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 70,000 ansatte og produserer sine produkter p? mer enn 60 anlegg i 25 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av h?ykvalitets- og ultrah?ykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har f?rt til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskj?ring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du g? til www.goodyear.com. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du g? til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.
Vedlagte filer
Word-dokument

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy