Biler

Mer og mer avansert teknologi i Fords C-klasse

Stadig flere Ford-eiere lar bilen lukeparkere selv. Ford satser n? omfattende og systematisk p? ? gj?re h?yknologisk sj?f?rassistanse tilgjengelig i de bilklassene som et flertall av norske bilkj?pere velger. Og et stigende antall bilkj?pere tar seg r?d til ? velge biler som tar dem enda tryggere gjennom trafikken.

Utstyr som har sl?tt ekstra godt an blant kj?pere av biler i C-klassen er Parkeringsassistenten. Siden C-MAX og Focus ble lansert henholdsvis rett etter ?rsstart i 2011 og v?ren 2011 har 37% av C-MAX-kj?perne og 38% av Focus-kj?perne valgt denne teknologiske l?sningen.

Dette er neppe noen overraskelse for dem som vet at over en tredjedel av europeiske bilister sliter med lukeparkering, og som regel m? ha flere fors?k f?r bilen er p? plass.

Fords parkeringsassistent finner selv fram til en luke som er stor nok. Er den 20% lenger enn bilen man?vreres den perfekt p? plass. Sj?f?ren kontrollerer pedalene og velger gir fremover eller bakover etter instrukser fra systemet, mens teknologien dreier p? rattet slik det skal gj?res for ? f? parkert ved f?rste gangs fors?k.

At s? vidt mange velger parkeringsassistanse har nok sammenheng med prisen p? dette utstyret. P? det mest popul?re utstyrsniv?et, Titanium, f?r man parkeringsassistenten for et pristillegg p? kr 4500 p? Focus og kr 5100 p? C-MAX ? og dette inkluderer ogs? parkeringssensorer foran og bak.

Til det h?yteknologiske utstyret som er tilgjengelig p? Fords C-klassebiler h?rer ogs? f?reroppmerksomhet-overv?kning som gir varsler dersom kj?readferden tyder p? at sj?f?ren viser tretthetstegn, adaptiv cruisekontroll, varsling ved utilsiktet filskifte, blindsone-informasjonssystem, avstandsvarsling og trafikkskiltgjenkjenning, der de sist passerte trafikkskiltene (kun fartsgrenseskilt og forbikj?ring forbudt) vises i instrumentpanelet.

Spesielt nyttig er Active City Stop, som overv?ker avstanden mellom eget kj?ret?y og bilen foran. Dersom denne avstanden blir for kort og sj?f?ren ikke viser tegn til ? bremse, vil systemet selv iverksette bremsing for ? hindre et sammenst?t eller redusere virkningen dersom et sammenst?t ikke er til ? unng?. Dette fungerer n?r bilen har en hastighet p? 30 km/t eller lavere.

-Det er imponerende ? registrere hvor mye h?yteknologisk utstyr av denne typen som er blitt tilgjengelig p? v?re C-klassebiler p? kort tid, sier Thormod Skofsrud, administrerende direkt?r ved Ford Motor Norge AS. ? Like imponerende er det store antall kunder som velger ? investere i nettopp denne typen utstyr for ? kunne bevege seg enda tryggere gjennom trafikken, sier Skofsrud.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Ford Easy Fuel-systemet   #HK   #LED   #Nye Transit