Nye Ford Ranger er f?rste og eneste pickup med 5 Euro NCAP-stjerner i kollisjonstest

Nye Ford Ranger har laget bilhistorie ved ? bli den f?rste pickup noensinne som har oppn?dd de maksimale 5 stjernene i Euro NCAPs kollisjonstestprotokoll.

Ranger oppn?dde 89 poeng for generell sikkerhet ? det h?yeste som er oppn?dd av en pickup og ett av de h?yeste poengtallene som er registrert av Euro NCAP uavhengig av kj?ret?ytype. I tillegg fikk Ranger 81 poeng for fotgjengerbeskyttelse, som er det h?yeste tallet Euro NCAP noensinne har tildelt et kj?ret?y i denne disiplinen.

– Kj?ret?ysikkerhet er en kjerneverdi for Ford Motor Company og disse uavhengige testresultatene bekrefter at ikke bare er Ranger det h?yest graderte kj?ret?y i sin klasse, men en av de h?yest graderte kj?ret?y Euro NCAP noensinne har vurdert, sier Stephen Odell, styreformann og adm. direkt?r i Ford Europa. – Ingen ?nsker ? bli involvert i en trafikkulykke, men dersom det likevel skulle skje, har nye Ranger bevist at den gir fremragende beskyttelse b?de til dem som sitter i bilen – uansett alder – og til fotgjengere.

Euro NCAP ble etablert i 1997 og st?ttes av en rekke lands regjeringer, forsikringsselskaper og forbruker- og motororganisasjoner, og er den st?rste og mest respekterte uavhengige autoritet n?r det gjelder kollisjonstesting i Europa.

I Euro NCAPs vurderinger beskrives Rangers testresultater som ?oppsiktsvekkende,? med “imponerende” score innen alle testede omr?der.

Michiel van Ratingen, Euro NCAPs generalsekret?r, sier: – Med s? god fotgjengerbeskyttelse hever Ford Ranger uten tvil listen n?r det gjelder sikkerhet i pickup, som inntil n? ikke har vist seg ? v?re sikrest.

Avansert sikkerhetsbeskyttelse
Rangers avanserte sikkerhetsbeskyttelse begynner med en forsterket passasjerkabine som gjennomg?ende benytter h?ystyrkest?l. Ved ? bruke et stort antall belastningsbaner foran, p? siden og bak p? kj?ret?yet styres kollisjonsenergien vekk fra dem som er i pickupen og gir dermed en h?yere grad av beskyttelse i en kollisjon. Denne strukturen, sammen med en ny stigeramme, ble optimalisert for ? styre kollisjonsenergien i et variert antall kollisjonssituasjoner for ? gi optimal beskyttelse for alle i bilen.

Konstrukt?rene brukte ogs? avanserte datamodelleringer for ? kunne gjennomf?re over 9.000 fullskala kollisjonssimuleringer i den virtuelle verden f?r de f?rste prototypene ble utsatt for 110 fysiske kollisjonstester.

– P? nye Ranger gjennomf?rte vi flere kollisjonssimuleringer enn i noe tidligere utviklingsprogram for ? sikre at alle deler av kj?ret?yet var sikkerhetsoptimalisert. Dette ble st?ttet av et omfattende antall fysiske kollisjonstester, og sluttresultatet er i verdensklasse, sier Adam Frost, en av Ranger-prosjektets sjefsingeni?rer.

Sidekollisjonsgardiner er for f?rste gang standard p? samtlige Ranger-modeller i Europa og gir en beskyttende pute for hodene til dem som sitter i bilen ved et sammenst?t fra siden. Gardinene er konstruert for ? beskytte begge seteradene i Double Cab og Super Cab ved ? dekke den ?vre strukturen og glass fra A-stolpen til den bakre delen av passasjerrommet.

Nye sidekollisjonsputer beskytter overkroppen til dem som sitter i forsetene ved et sammenst?t fra siden, og underbygges av kollisjonsputene foran f?rer og forsetepassasjer. En egen kollisjonspute for sj?f?rens kn?r er ogs? standard gjennom hele serien.

Andre sikkerhetsteknologier inkluderer 3-punkts bilbelter ved alle sitteplasser, med forh?ndsstramming og belastningsbegrensere for forsetene og Ford BeltMinder, som minner dem som sitter i forsetene om ? spenne fast bilbeltetet.

Utvidet fotgjengerbeskyttelse
I tillegg til omtanken for dem som er inne i bilen, har Ranger det nyeste utstyret for fotgjengerbeskyttelse.

Teknololgier som kommer fra et globalt Ford forskningsprosjekt om fotgjengervennlig kj?ret?ykonstruksjon er for f?rste gang tatt i bruk p? en pickup. Dette inkluderer en struktur under motorpanseret som reduserer faren for ? p?f?re fotgjengeren hodeskader ved et sammenst?t, og fotgjengervennlig st?tfanger med energiabsorberenede materialer.

Innovativ aktiv sikkerhet og sj?f?rassistanseteknologier
Nye Ranger bruker ogs? innovativ aktiv sikkerhet og sj?f?rassistanseteknologier som hjelper sj?f?ren til ? unng? ulykker. Et standard n?kkelutstyr er Elektronisk Stabilitetsprogram (ESP) som bruker avanserte sensorer for konstant ? overv?ke kj?ret?yets oppf?rsel og bidra til stabilitet og kontroll.

Trailer Sway Control-systemet overv?ker kombinasjonen trekkbil og tilhenger for ? oppdage tendenser til kast og dermed ta i bruk bremser som mottiltak for ? redusere effektene. Adaptive Load Control gir ytterligere stabilitetshjelp for sj?f?rer som kj?rer med tunge lass.

Ved kj?ring i nedoverbakker s?rger Hill Descent Control for at bremsene brukes for ? kontrollere at kj?ret?yet holder en forh?ndsinnstilt hastighet. Og n?r det stoppes i en bratt bakke vil Hill Launch Assist hjelpe sj?f?ren til en effektiv bakkestart uten at bilen kryper bakover, selv ikke med maks vekt i bilen.

Nye Ford Ranger vil v?re tilgjengelig i Norge i l?pet av f?rste kvartal 2012.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Authors

Related posts

Top