Nye Nokian Hakka Blue ? topp ytelse p? v?te veier

Nokian Hakka Blue er et nytt sommerdekk for h?ye ytelser som gir meget godt grep p? raskt skiftende sommerf?re. Det nyeste tilskuddet til Nokian Tyres sommerdekkfamilie Hakka, er skreddersydd for nordiske veier. Det nye dekket gir best mulig grep og presise kj?reegenskaper p? v?te veier ? under krevende forhold der bilf?reren virkelig m? kunne stole p? dekkene sine. Dekkets nye innovasjoner, Dry Touch og s?kalte ?lensespor? gir Nokian Hakka Blue meget godt grep p? v?te veier, og topper bilen fra 80 km/t nesten en meter tidligere enn vanlige sommerdekk.

Det nye sommerdekket er utviklet for biler gode ytelser, og gir meget sikre kj?reegenskaper fra tidlig v?r til sen h?st. Til tross for sine sportslige egenskaper er dekket meget milj?vennlig. Dekket har mange lignende milj?vennlige innovasjoner som sin lillebror Nokian Hakka Green, blant annet den meget lave rullemotstanden ? blant de laveste i sin klasse.

Nye innovasjoner gir maksimalt v?tgrep
Unders?kelser viser at det er regnet som for?rsaker flest trafikkulykker av alle v?rtyper. Det er enkelt ? kj?re bil p? t?rre sommerveier, men n?r tordenv?r og kraftig regn overrasker, blir risikoen for den farlige vannplaningen stor. Dekkene kan lett miste kontakten med veien, og det blir umulig ? styre bilen.

– Maksimering av v?tgrepet var v?rt viktigste m?l da vi utviklet veigrep og konstruksjon for Nokian Hakka Blue. Til dette arbeidet brukte vi i stor grad v?rt h?yhastighetskamera. Resultatet ble nye innovasjoner som forbedrer dekkets v?tgrep og reduserer risikoen for vannplaning ved at vannet ledes effektivt bort mellom dekk og vei. Dekket har ogs? en ny gummiblanding som forbedrer v?tgrepet, sier Juha Pirhonen, produktutviklingssjef i Nokian Tyres.

Den nye Dry Touch suger?rslamellen suger opp vann mellom dekkets slitebane og veien, og leder vannet til dekkets hovedspor. Innovasjonen gj?r at dekket har st?rst mulige veikontakt ogs? ved kraftig regnv?r, samtidig som grepet ogs? blir bedre p? t?rr vei. Den nye lamellkonstruksjonen gj?r at dekket beholder sine gode v?tegenskaper ogs? n?r det er slitt. Dry Touch suger?rslameller er bredere i bunnen enn i ?pningen, noe som har den fordelen at lamellens sporvolum ?ker i takt med slitasjen.

En annen innovasjon som reduserer risikoen for vannplaning, er s?kalte ?lensespor?. De ellipseformede hullene lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrg?ende sporene ?ker. De tverrg?ende sporene er i tillegg mer ?pne, noe som bidrar til den ?kte vanngjennomstr?mningen p? v?te veier. Ogs? dekkets fire brede, polerte hovedspor bidrar til at vann ledes bort effektivt. De polerte hovedsporene er dessuten med p? ? gi dekket attraktiv design.

Sammenligningstester gjort av Nokian Tyres viser at bilen med Nokian Hakka Blue stanser etter 39,5 meter fra 80 km/t p? v?t asfalt. Bilen med vanlige sommerdekk trenger 0,8 meter lengre bremsestrekning.

Milj?vennlig og komfortabelt
Dekkets nye slitebanegummiblanding, en kombinasjon av silica og furuolje, er optimert for h?ye hastigheter. Denne kombinasjonen forbedrer veigrepet ogs? ved meget lave temperaturer, som tidlig p? v?ren og sent p? h?sten. Furuoljen i gummiblandingen senker temperaturen i Nokian Hakka Blue ved ? redusere friksjonen som oppst?r n?r molekylene beveger seg i dekket. Resultatet blir redusert varmeutvikling og lavere rullemotstand.

Den nye gummiblandingen og det nye m?nsteret gir dekket en rullemotstand som er blant de laveste i denne hastighetsklassen. Dette reduserer drivstofforbruk og avgassutslipp. Nokian Hakka Blue er dessuten meget slitesterkt, selv p? grove norske asfaltveier.

I veggene p? dekkets langsg?ende ribber finnes sm? halvrunde hull som likner overflaten p? en golfball. Deres oppgave er ? kj?le ned dekket og redusere lydniv?et. Denne innovasjonen ? Silent Groove ? reduserer dekkets luftmotstand og dermed bilens drivstofforbruk.

Logisk og stabilt
Nokian Hakka Blue har logiske og stabile kj?reegenskaper. Konstruksjonsl?sninger og slitebane er utviklet for ? gi sikre kj?reegenskaper ogs? i h?ye hastigheter. Som sin lillebror Nokian Hakka Green tilbys ogs? Nokian Hakka Blue produkter i to hastighetsklasser ? i dette tilfellet V (240 km/t) og W (270 km/t).

Dekket har inside/outside slitebane, som er typisk for Hakka produktfamilien. Dette ?ker komforten og gir presise kj?reegenskaper. Den kraftige midtribben st?tter dekkets midtparti. Under denne finnes i tillegg en litt stivere gummiblanding som gir sikre kj?reegenskaper ogs? i h?yere hastigheter, foruten ved unnaman?vre og hard bremsning. Sporenes vegger p? dekkskuldrene har en helningsvinkel p? 20 grader for ? gi god stabilitet, spesielt i svinger, ved filskifte og raske unnaman?vre.

Patentert komfort
Nokian Hakka Blue har selvsagt den Nokian Tyres-patenterte slitasjevarsleren (DSI ? Driving Safety Indicator). I tillegg har dekket en vannplaningsvarsler i form av et vanndr?pesymbol som forsvinner n?r m?nsterdybden er 4 millimeter, og minner om at risikoen for vannplaning ?ker. P? inforuten p? dekksiden kan dekkets lufttrykk og plassering p? bilen markeres.

Nokian Hakka Blue kommer i 21 dimensjoner, fra 15 ti 17 tommer. Samtlige dimensjoner har XL-merking, hvilket betyr st?rst mulige b?reevne.

Det nye Nokian Hakka-dekket har salgsstart v?ren 2012 p? Nokian Tyres viktigste markeder i Norden, Russland, Ukraina, Kasakhstan og Hviterussland.

Nokian Hakka Blue ? Wet Perfomer
o Meget godt grep og sikkerhet p? v?te veier
o Presist og stabilt under raskt skiftende v?rforhold
o Komfortabelt og ?konomisk fra v?r til h?st

Viktigste innovasjoner
Dry Touch suger?rslamell.
Den unike suger?rslamellen suger effektivt opp vann mellom dekk og vei, og leder vannet til dekkets hovedspor. Innovasjonen gj?r at dekket har st?rst mulig veikontakt selv ved kraftig regnv?r, samtidig som grepet ogs? blir bedre p? t?rr vei. Den nye lamellkonstruksjonen gj?r at dekket beholder sine gode v?tegenskaper selv n?r det er slitt. Dry Touch suger?rslamell er bredere i bunnen enn oppe, noe som gir den fordelen at lamellens sporvolum ?ker i takt med at dekket slites.

Lensespor.
De ellipseformede hullene i de tverrg?ende hovedsporene ved dekkets innerskuldre lagrer mer vann i takt med at sporvolumet i de tverrg?ende sporene ?ker. Innovasjonen gir dekket bedre vannplaningsegenskaper. De tverrg?ende sporene er ogs? mer ?pne, noe som bidrar til ? ?ke vanngjennomstr?mningen i sporene.

Silent Groove Design.
P? veggene p? dekkets langsg?ende ribber finnes sm? halvrunde hull som likner overflaten p? en golfball. Deres oppgave er ? avkj?le dekket og senke lydniv?et. Innovasjonen reduserer dekkets luftmotstand, og gj?r det mer slitesterkt. Med lavere lydniv? ?ker dessuten komforten.

St?tten p? dekkskuldrene.
Sporenes vegger p? dekkskuldrene har en helningsvinkel p? 20 grader, hvilket gir god stabilitet i svinger, ved filskifte og unnaman?vre.

Hakka Blue Silica gummiblanding.
Den nye milj?vennlige helsilica gummiblandingen gir meget godt v?tgrep og alv rullemotstand ved alle temperaturer. Furuoljen i gummiblandingen ?ker dekkets slitestyrke.

Nokian Hakka.
Nokian Hakka sommerdekk er skreddersydd for grove asfaltveier og skiftende forhold. Alle Hakka-produkter er utviklet for krevende nordiske forhold med varierende temperaturer. D?rlige, gropete veier, raskt skiftende v?rforhold og v?te veier er hjemmebane for Nokian Hakka sommerdekk.

Nokian Tyres er den eneste dekkprodusent i verden som utvikler sine sommerdekk spesielt for nordiske forhold.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaBlue

Mer informasjon:
Nokian Tyres plc

Juha Pirhonen, produktutviklingssjef, tlf. +358 10 401 7708
[email protected]

Matti Morri, sjef for teknisk kundeservice, tlf. +358 10 401 7621
[email protected]

Allan Ostrovskis, teknisk sjef, tlf. +46 70-244 8820
[email protected]

Jan-Erik Sofiedal, produktsjef, tlf. 64 84 77 00
[email protected]

www.nokiantyres.no
Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkj?ring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsf?res hovedsakelig i omr?der med sn? og skoger, og med krevende kj?reforhold p? grunn av ulike ?rstider. Nokian Tyres utvikler produkter der m?let er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.
Vedlagte filer
PDF-dokument Word-dokument

Authors

Related posts

Top