Biler

Ford Evos Concept ? det ultimate uttrykk for Fords globale design- og teknologivisjon

Ford Evos Concept, som forh?ndsvises p? den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september, viser blant annet designspr?ket som vil bli brukt p? neste generasjon av Fords globale personbiler, flerbruksbiler og crossover-SUV?er.

Formspr?ket er utviklet gjennom et tett samarbeid mellom Fords globale designteam og vil styre utviklingen av Fords fremtidige globale produktsortiment.

– Det nye design-DNA’et gir en klar retning for en helt ny generasjon globale Ford-modeller,” sier J Mays, Fords ?verste leder for design og kreativt arbeid.
– Ford Evos Concept belyser p? en overbevisende m?te visjonen vi har for v?re fremtidige produkter. Den nye generasjonen av kunder rundt om i verden har h?yere forventninger til et mer premium formspr?k p? alle produkter ? uavhengig av pris. Dette har spilt en viktig rolle i utformingen av det nye designspr?ket.

Kinetic design videref?rt
– Den overveldende positive mottakelsen blant annet Fiesta og Focus fikk viste at v?r designretning kinetic design var i tr?d med den globale smaken, sier Martin Smith, Fords designsjef for Europa og Asia/Stillehavsomr?dene. – Med v?rt nye globale formspr?k har vi beholdt karaktertrekkene fra kinetic design, men med mer teknisk gjennomf?ring og sterkere premiumf?lelse.

Det nye designspr?ket gir Fords globale designteam et felles rammeverk for ? styre utviklingen, slik at de forskjellige bilmodellene fremst?r som en familie av kj?ret?y som deler samme grunnleggende karaktertrekk.

Spesielt utviklet for ? forh?ndsvise det nye ?Ford-ansiktet” viser Evos Concept et nytt designspr?k som etter hvert vil tas i bruk p? neste generasjon globale Ford-modeller:
Evos Concept dramatiske silhuett forsterker sportslighet og kj?reglede, som n? er globale Ford-kjennetegn. Det gir en unik profil som skiller Ford fra konkurrentene.

Mens noen konkurrenter har etterlignet Fords kinetic designspr?k og lagt til enda mer, har Fords designere n? valgt en enklere tiln?rming, uten ? miste s?rpreget.

For ? kommunisere betydningen av smart teknologi for Fords merkevare har Evos brukt presise grafiske virkemidler. Dette gjelder spesielt de lave front- og baklysene.

Et nytt ?Ford-ansikt?
Det viktigste elementet er et helt nytt “Ford-ansikt”, der Fords velkjente trapesformede grill er flyttet oppover. Alle elementene i den nye designtiln?rmingen gir en visuell f?lelse som kommuniserer premium kvalitet.

Mays nevner samarbeidet p? tvers av Fords designorganisasjon som et viktig middel for et enhetlig formspr?k. Han mener at den nye DNA-strukturen vil etablere et felles designspr?k for ? styre utviklingen av nye globale Ford-produkter over hele verden ? i ?tte designstudioer og med 1150 ansatte.

– Et felles design-DNA betyr imidlertid ikke identiske produkter. Formspr?ket er fleksibelt nok til bruk p? forskjellige st?rrelser og typer kj?ret?y, slik at kundene vil kunne gjenkjenne den som en ny Ford, uansett hvor i verden den kommer fra.
Den f?rste av den nye generasjonen biler utviklet med den nye designretningen vil bli lansert i 2012.

Viktige n?kkelelementer
Ford Evos Concept representerer ogs? en utforskning av tre n?kkelelementer som er i sentrum for Fords globale produktstrategi: fremragende design, smarte teknologier og ledende drivstoff?konomi.

– Hos Ford vil fremtidens bilteknologier defineres av opplevelsen den gir sj?f?r og passasjerer,? sier Paul Mascarenas, sjefsingeni?r og visepresident for Fords forsknings- og utviklingsavdeling. – Det handler om ? skape en opplevelse som forsterker og forbedrer sj?f?rens tid bak rattet.?

Konseptbilens har ogs? en ny generasjon sj?f?rsamspill som er under utvikling ved Fords forsknings- og utviklingslaboratorier.

M?let er ? skape s?ml?s kontakt mellom hjem, kontor og bilen gjennom tilgang til sj?f?rens personlige informasjon. Bilen kjenner sj?f?ren, og tilpasser automatisk kj?reegenskaper, styring og motorkontroll for ? gi en eksepsjonell kj?reopplevelse.

Viktige kundefordeler
Fords forskere fokuserer p? ? levere fire viktige kundefordeler: personifisering, forsterkning av kj?reopplevelsen, ivaretagelse av sj?f?rens velv?re og smart elektrifisert drivlinjeoptimalisering.

Dagens teknologi krever chassisinnstillinger som defineres basert p? evner og smak hos et tverrsnitt av sj?f?rer og topografien p? typiske veier. Konseptbilen forutser tilpasning av kj?reegenskaper og ytelser til veien fremover og vedkommende som sitter bak rattet.

Ved ? l?re seg sj?f?rvaner og evner kan teknologien bruke kart og v?rdata for ? justere drivverk, styring, fj?ring og bremser til optimal nytelse, komfort og sikkerhet. Fordi bilen er tilpasningsdyktig og finslipt til situasjonen, bidrar det til ?kt kj?reglede.

Ford Evos Concept er ogs? utstyrt med avanserte luftkvalitetssensorer og filtersystemer. Med en lokaliseringsfunksjon kan bilen f? tilgang til aktuelle luftkvalitetsdata og proaktivt foresl? en sunnere rute til m?let for reisen.

I krevende kj?resituasjoner kan bilen forenkle instrumentpanelet for ? vise bare n?dvendige instrumenter og sl? f?rerens smarttelefon til “ikke forstyrr”-modus for ? holde fokus p? veien.

Optimalisert hybrid drivlinje
En viktig del av visjonen for Ford Evos Concept er et teknologisk litium-ion plug-in hybrid drivverk som vil gi samme ytelse og drivstoff?konomi som Ford C-MAX Energi, planlagt for introduksjon i Europa i 2013.

Fords hybridarkitektur med elektrisk motor og bensinmotor maksimerer effektiviteten. Tilkoplingsmulighetene vil gi ytterligere muligheter for ? forbedre ytelser og effektivitet ved ? velge den optimale kombinasjonen av drivverkmodus for enhver reise.

I fremtiden kan lokalsamfunn gi begrensninger p? hvilke typer kj?ret?y som har anledning til ? bruke visse veier og gater. ? hjelpe sj?f?rer til ? etterleve slike reguleringer kan v?re blant fordelene ved denne teknologien .

Slike forhold vil ytterligere forsterke ytelsene til Fords avanserte PHEV-teknologi, som gir en samlet kj?redistanse p? 800 kilometer – mer enn noen annen plug-in eller elektrisk bil med utvidet rekkevidde.

– Vi ?nsket med Ford Evos Concept ? gi klar beskjed om hvilken retning Fords produktutvikling tar, med kj?ret?y som er morsomme ? kj?re, som har en sterk premium appell, og som rett og slett er flotte ? se p?. De f?rste fruktene av denne visjonen vil v?re klar allerede om fire til seks m?neder, sier Mays.
Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler p? over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker p? verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedr?rende Fords produkter, vennligst bes?k www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for ? produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kj?ret?yer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den f?rste Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 ? samme ?r som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy