Biler

Ny verdensrekord med Mazda MX-5 nummer 900.000

I dag, 4. februar, produserer Mazda nummer 900.000 av den popul?re roadsteren Mazda MX-5. Denne milep?len na?s 21 a?r og 10 ma?neder etter at Mazda startet med masseproduksjon av f?rste generasjon MX-5 i april 1989. Mazda MX-5 ble f?rst notert i Guinness Rekordbok som verdens mest solgte to-seter sportsbil allerede i mai 2000, na?r produksjonen hadde na?dd 531.890 enheter. Guinness oppdaterte rekorden na?r produksjonen passerte 700.000 og 800.000 enheter. Na? s?ker Mazda om a? fa? oppdatert rekordoppf?ringen pa? ny etter at MX-5 nummer 900.000 er produsert.

Pa? 1960- og 70-tallet var det flere lette, sjelfulle sportsbiler med sterk fokus pa? kj?reglede pa? markedet. I l?pet av 80-tallet bestemte Mazda seg for a? gjenopplive en slik sjelfull og ?free-spirited? roadster som skulle v?re oppna?elig for et stort antall kj?pere. Ved a? benytte de nyeste ingeni?rteknikker, utviklet Mazda modellen MX-5 og introduserte den i februar 1989 som en pa?minnelse pa? at kj?reglede ikke trengte a? ga? pa? bekostning av sikkerhet og kvalitet. Frem til i dag er MX-5 den modellen som har levd lengst av Mazdas modeller noensinne.

Nobuhiro Yamamoto, utviklingsansvarlig for dagens MX-5, sier, ?Siden Mazda lanserte den originale MX-5 i 1989, har den kommet som to helt nye modeller med nytt design, samt at det har v?rt flere mindre oppgraderinger. Dens varige suksess er mye takket v?re den fantastiske kj?regleden den tilbyr til en rimelig pris og at det finnes en h?rskare med ihuga MX-5 fans verden over. I fremtiden vil jeg etterstrebe a? la MX-5s sjel leve videre i bilen, samtidig som vi videreutvikler den til en modell som vil elskes av enda flere mennesker.?

Mazdas ?verste leder med ansvar for forskning og utvikling, Seita Kanai, sier, ?Mer enn 20 a?r har ga?tt siden f?rste generasjon Mazda MX-5 ble f?dt. I l?pet av denne tiden, har ba?de samfunnet og bilmodeller endret seg kraftig. Utarmingen av jordens naturlige ressurser og det a? m?te milj?messige hensyn, har blitt enda viktigere for bilprodusenter. Som en del av de milj?messige anstrengelser, kommer Mazda snart med en helt nyutviklet teknologirekke som vi har kalt SKYACTIV. Na? jobber vi med utviklingen av fremtidige produkter som vil inkorporere den nye teknologien. Mange av elementene som innga?r i SKYACTIV, som omfattende vektreduksjon, er basert pa? va?r erfaring fra tidligere utvikling av MX-5. Og hovedprinsippet bak SKYACTIV teknologier ? a? bygge biler som gir kj?reglede ? er definitivt perfekt inkorporert i va?r MX-5.?

?I det vi ga?r videre mot neste milep?l med produksjon av MX-5 nummer 1 million,? fortsetter Kanai, ?er Mazda forpliktet til a? utvikle MX-5 videre. Vi vil forfine dens ?fun- to-drive? karakter og forsterke dens kvaliteter hva gjelder milj? og sikkerhet. Mazda feirer snart sin 91-a?rs dag og vi ser fremover mot va?rt 100-a?rs jubileum. I de kommende a?r vil vi i likhet med modellens lojale fans fortsatt ta vare pa? MX-5 som et symbol pa? Mazdas merkevare.?

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy