Goodyear lanserer Ultra Grip WTT Den ultimate vinterdekkserien for lastebiler blir komplett

Brussel, 25. juni 2010 ? Goodyear lanserer sine f?rste vinterdekk spesielt utviklet for tilhengere, og gir dermed traileroperat?rer det ultimate dekkutvalget for t?ffe vinterforhold. Goodyear Ultra Grip WTT (som st?r for Winter Traction Trailer) kommer inn i serien i tillegg til styreakseldekket Ultra Grip WTS og drivakseldekket Ultra Grip WTD, slik at operat?rer med kj?ret?yer som er ute i sn?, is og/eller lave temperaturer, n? f?r en fullstendig dekkserie for alle bruksomr?der. Det nye dekket medf?rer at Goodyear n? har et utvalg p? 16 vinterdekk for store kj?ret?yer.
Goodyear Ultra Grip WTT g?r sammen med Ultra Grip WTS- og Ultra Grip WTD-serien og gir utmerkede kj?reegenskaper p? vinterf?re, slik at fl?tens effektivitet kan holdes oppe p? maksimalt niv? med god kj?relengde, hel?rsfunksjonalitet og utmerkede kj?re- og bremseegenskaper p? sn?. Ultra Grip WTT, som har samme egenskaper som WTS og WTD, gir tilhengeren bedre veigrep og forbedrer dermed kj?reegenskapene for alle typer trailere p? alle vinterveier.
Dette nye dekket illustrerer ytterligere Goodyears arbeid for ? lage nyskapende produkter som gj?r det lettere for spedit?rer og fl?teoperat?rer ? f? mest mulig ut av kj?ret?yene sine. ?Dette dekket er et direkte resultat av v?r respons p? markedets behov. Mange operat?rer, spesielt i Norden, ?nsket et tilhengervinterdekk i denne st?rrelsen, og n? har vi laget det spesielt for dem. Vi fokuserer p? tett samarbeid b?de med operat?rer og kj?ret?yprodusenter, ikke bare for ? oppn? de resultatene de ?nsker seg, men ogs? for ? v?re proaktive i ? finne nye m?ter ? forbedre drifts?konomien, effektiviteten og p?liteligheten p??, sier Boris Stevanovic, markedsf?ringssjef for lastebildekk hos Goodyear Dunlop Tires Europe BV.
Ultra Grip WTS, WTD og WTT har omtrent samme kj?relengde som standard styre- og drivakseldekk. De viser ogs? betydelig bedre veigrep og bremseegenskaper p? sn? og is, med minimum 10 % bedre veigrep sammenlignet med alminnelige styre- og drivakseldekk for lang- eller regionaltransport. I tillegg er styring og stabilitet betydelig bedre p? sn?- og isf?re.
Bremseegenskapene p? v?tt underlag viser omtrent 10 % forbedring i forhold til standarddekk for lang- eller regionaltransport. Dette skyldes hovedsakelig utformingen av blokkene i m?nsteret, med tette lameller og spesialutviklede slitebanematerialer.
Vinterdekk er viktig
Bruk av vinterdekk blir stadig viktigere, ikke bare for driften og sikkerheten, men ogs? for ? sikre at dekkene kan oppfylle de ulike og varierende nasjonale kravene til vinterutstyr. For enklere identifikasjon bruker Goodyear en logo med fjell og sn?fnugg til ? identifisere dekkenes vinteregenskaper.
Samtidig som det blir stadig viktigere ? velge riktig dekk, understreker Goodyear behovet for ? forst? hvorfor det er s? viktig med slike dekk. ?Forordninger ang?ende dekk p? vinterf?rere kan variere fra land til land?, sier Stevanovic. ?Og ikke bare det ? de kan endre reglene, og det er ikke alltid enkelt ? vite hva som gjelder. Mange operat?rer antar at hvis et dekk er merket M+S, egner det seg for alle vinterforhold. M+S-merkede dekk egner seg for korte perioder med vinterf?re, men M+S definerer dem ikke som vinterdekk. En viktig faktor som ofte blir oversett, er at vinterdekk ikke bare er for sn?- og isdekte veier. De er laget for bruk ved lave temperaturer, der de er utformet for ? gi de beste kj?reegenskaper ogs? p? t?rre veier.?
?kt veisikkerhet og p?litelighet er to av de viktigste fordelene med vinterdekk. Takket v?re vinterdekk kan bremsestrekningene, spesielt p? is, reduseres betydelig i forhold til standarddekk. De bedre vinterdekkene gir ogs? mindre risiko for ? sette seg fast og bli forsinket. Med m?nsterdybde p? minst 6 mm sikrer vinterdekkene ikke bare at kj?ret?yet er p? riktig side av loven, men ogs? at kj?reegenskapene p? vinterf?re er bedre.
Ultra Grip WTT
Det nye Ultra Grip WTT er tilgjengelig i st?rrelse 265/70R19.5. Dette er den mest popul?re st?rrelsen for tilhengerdekk, spesielt i Norden, hvor vinterdekk er viktige og ofte brukes p? lastebiler hele ?ret. Ultra Grip vinterdekk for tilhengere utfyller utvalget av styre- og drivakseldekk for spesielt vanskelige vinterforhold.
Ultra Grip WTS
Goodyears dekkserie Ultra Grip WTS best?r av ni st?rrelser. 355/50R22.5 Ultra Grip WTS er blant de mest popul?re. Dette er en unik st?rrelse i bransjen, med samme diameter som 295/60R22.5 og med kapasitet for 7,5 tonns akseltrykk.
Den gode kj?relengden til Ultra Grip WTS skyldes den nyeste materialteknologien og et forbedret fotavtrykk som vi har oppn?dd ved hjelp av en spesialtilpasset beltepakke. I tillegg til forbedringer n?r det gjelder kj?relengde og veigrep, har dekket ogs? egenskaper som gir en jevnere slitasjeprofil, gode styreegenskaper, bedre sklimotstand p? v?tt underlag og steinavvisning. Det overlegne veigrepet p? v?tt underlag er et resultat av materialet og sporsvingningene. Det kan monteres pigger p? disse dekkene hvis det skulle bli behov for det.
Ultra Grip WTD
Den nye dekkserien Ultra Grip WTD for drivaksler best?r av seks st?rrelser. Dekket h?rer sammen med Ultra Grip WTS vinterdekk for styreaksler. Goodyear regner disse to dekkene som m?lestokker for bransjen n?r det gjelder vinterdekk, en m?lestokk som n? er utvidet ytterligere med lanseringen av Ultra Grip WTT.
Blant de viktigste egenskapene til Ultra Grip WTD er slitem?nsteret. Dette omfatter 3D-BIS-teknologi (Block Interlocking System) med trapesformede lameller. Kombinert med h?y hulromsfrekvens og stor lamelltetthet gir dette utmerket veigrep p? sn?, is og v?tt underlag, samt bedre slitasjem?nster og skademotstand.
3D-BIS-bladene har fine lameller med tredimensjonale b?lgelignende former, og den beste beskrivelsen er at de ser ut som vafler. Den unike formen p? disse lamellene f?r m?nsterblokkene til ? l?se seg sammen n?r dekket deformeres, slik at fotavtrykket blir stivere og mer stabilt. Dette gir i sin tur mange av de fordelene vi har nevnt her. Goodyear har tatt patent p? dette begrepet.
De frittst?ende blokkene og det sv?rt slitasjemotstandige materialet i slitebanen forbedrer veigrepet p? v?tt underlag ytterligere, i tillegg til ? gi jevn slitasje og lengre kj?relengde. Mindre steinskader og god beskyttelse mot kuttskader er andre fordeler. Slitem?nsteret har ogs? en sporbredde og -form som beskytter sv?rt godt mot at stein skal kunne sette seg fast. Det har ogs? ?pne skuldre, som gir bedre veigrep p? sn? og gj?rme og bedre grep i sideretning. Konstruksjonene innarbeider den nyeste teknologien som gir forbedret holdbarhet og mulighet for regummiering. De spesielle sporsvingningene kombinert med ujevne Z-lameller i slitebanen bidrar til ? forbedre veigrepet og bremseegenskapene p? sn? med opptil 25 %, og det kan monteres pigger i dekkene hvis det er behov for enda bedre grep.
Busser
Goodyear Ultra Grip-vinterdekkene er ogs? utviklet med tanke p? busser. Utvalgte st?rrelser av WTS-dekkene anbefales p? alle posisjoner p? busser unntatt under ekstreme vinterforhold. Det finnes ogs? monteringsalternativer som anbefales som alternative drivakseldekk for busser under blandede vinterforhold. For ekstreme vinterforhold b?r Ultra Grip WTD monteres p? drivakselen.
I serien inng?r ogs? 275/70R22.5 Ultra Grip WTS City styreakseldekk, med forsterkede sidevegger for motstand mot skader fra fortauskanter. Det anbefales montert p? alle posisjoner for kj?ret?yer i bytrafikk.
Med lanseringen av Ultra Grip WTT mener Goodyear at Ultra Grip-serien dekker alle behov for vinterdekk og setter m?lestokken for bransjen p? dette stadig viktigere omr?det.
Goodyear, med hovedkontor i Akron, Ohio, USA, er et av verdens st?rste dekkforetak med 60 fabrikker i 25 land, markedsselskaper over hele verden og om lag 71 000 ansatte, hvorav ca. 17 000 i Europa. Goodyears produktutvikling har satt standarden for bilindustrien i over 100 ?r.
Goodyear tilbyr mer enn 400 ulike dekk som leveres i 55 st?rrelser for nyttekj?ret?yer, busser og lastebiler. Med Fleet First, som er fellesnavnet for et omfattende servicekonsept i forhold til transportindustrien, tilbyr Goodyear tjenestene TruckForce service network, ServiceLine 24h veiassistanse, FleetOnlineSolutions og de innovative regummieringsprosessera Next Tread og Treadmax.
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet for ?tte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Virksomheten har ca. 150 ansatte, og gjennomf?rer deler av produkttestene i nordre delen av Finland og Sverige.
For ytterligere informasjon om Goodyear og selskapets produkter, bes?k www.goodyear.no.
Vedlagte filer
Word-dokument

Authors

Related posts

Top